Galapagos VII

17 maart 2019 - Puerto Villamil, Ecuador

Het 3e eiland van De Galapagos die we bezoeken is Isabela. Isabela, lijkt qua vorm op een zeepaardje. Grappig is, dat hier ook zeepaardjes zwemmen op sommige plaatsen rond het eiland......En.....dat we ook 1 gezien hebben......Het is fantastisch om met giga haaien, grote schildpadden en enorme zeeleeuwen te zwemmen, maar ook het kleine zeepaardje van circa 10 centimeter, daar kunnen wij ook erg enthousiast van worden.

We komen aan in de haven van Villamil, dit is een super relaxte plek, bijna allemaal zandpaden en langs de wel geplaveide paden lopen fietspaden, waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. Volwassenen die op kleine crossfietsjes,  kinderfietsjes of atb's voorbij pendelen. Niemand heeft hier haast en we worden constant begroet. Wat een oase van rust.....

In de haven zwemt een pinguïn vrolijk rond.
Logisch dat die hier ook zijn bij een temperatuur van 35+.

In de mangrove omringde meertjes, zijn de flamingo's de bodem aan het afspeuren voor wat voedsel. Zo mooi die beesten, wat een prachtige kleuren.

We proberen zoveel mogelijk op eigen houtje dingen te 'ontdekken', erop uitgaan, en zien wat je tegen komt.
Als je met een tour mee gaat, wordt er van te voren verteld, wat je kunt verwachten om te zien, als je dit daadwerkelijk ziet, is het een bevestiging en kun je het afstrepen, zie je het niet, is het een teleurstelling, met daarbij je hobbelt achter een gids aan met nog wat toeristen, net zo'n moeder eend met kleintjes.
Maar soms kun je er niet om heen, simpelweg, Galapagos is een nationaal park waar je op veel plekken niet zonder gids mag komen.

We regelen een snorkeltour, gaan met nog 6 anderen in een speedboot op pad, gelukkig is de groep niet zo groot. Tijdens de boottrip, zien we gigantische manta roggen, wow wat een kolossen zeg, vliegende tapijten in het water.
In een ondergescheten rots in het water, zien we de blauwvoet Gent en de maskergent.

# Blauwvoet Gent vist op sardines
# Roodpoot Gent vist op iets uit de kust, o.a.(rode) krab
# Masker Gent vist in open zee, op onder andere vliegende vissen.

Ook zien we de Noddy, een soort stern-achtige meeuw.

We gaan naar een plaats, waar veel lavatunnels (ontstaan door de lavastromen) in de zee zijn, "the place to be", op snorkelgebied. Eerst een wandeling over het lava gesteente wat ongeveer 1,5 meter boven het water uitsteekt. Hier zien we de blauwvoet van Gent weer.  Er groeien hier cactussen op het kurkdroge lava, deze groeien 1 centimeter per jaar wordt verteld. De bladeren van de cactus en de mangrove staan vertikaal, om zo weinig mogelijk zon mee te pakken en zo veel moglijk vocht vast te houden hier zo vrijwel op de evenaar.

Met wetsuits aan, scheelt toch wel qua temperatuur, net wat langer vol te houden betreffende de kou, zien we in een grot een stuk of 9 volwassenen witpunt haaien ons aangapen.
We zien heel veel grote schildpadden en veel mossen en grassen onder water. Vissen zien we helaas niet veel, ook het koraal is sumier aanwezig...maar het zeepaardje maakt heel veel goed.

Spannend om een grot in te zwemmen of een tunnel onder door te zwemmen. Eerst is het donker, moet je wennen aan het licht, en dan zie je pas wat er zoal rond zwemt....

1. Janenriek:
    18 maart 2019