Geen Panama

21 februari 2019 - Cuenca, Ecuador

We zijn gearriveerd in Cuenca.

Een mooie koloniale stad, met haast op elke straathoek een indrukwekkende grote kerk.

Er rijden stadsbussen rond die uitlaatgassen produceren, die niet echt gezond zijn voor de longetjes. Daar is het stadsbestuur ook achter gekomen. Ze hebben een metrolijn aangelegd, maar deze functoneert nog niet. Ze rijden leeg rond met een politie escort ervoor en er achter. Hopen voor de stad, dat deze metrolijn snel operationeel wordt.

Rond 1540 hebben de Spanjaarden hier veel bouwwerken van de Inca's vernietigd. We zijn in een museum geweest, waar het een en ander hierover tentoon wordt gesteld. Helaas barre weinig in het Engels. Dus we crossten vrij snel door het museum heen.

De mensen zijn in Cuenca behoorlijk op de creatieve/artistieke tour, we zien veel galerijen en kunstboetiekjes. Veel mooi graffiti aan de muren. Het is een kleurrijke stad.

Aan de rand van de stad is een dierentuin  normaal zijn we niet zo happig op dierentuinen in het buitenland. Vaak te weinig ruimte en te weinig schaduw voor de beesten. Maar Canadees Tim, die we de avond er voor in een café spraken,tipte ons over deze dierentuin, hij was onder de indruk. Wij ook. Wat een mooi aangelegd geheel, het was net of je de dieren zelf in de jungle tegen kwam. Geen geplaveide paden waar je als bezoeker over heen loopt, maar echt klauter en klim werk, om bij de dieren langs te gaan. Deze zaten in ruime hokken en kooien. Er werd verteld, dat het ook een soort dierenopvang centrum is voor dieren die als huisdier gehouden zijn.

Ten noordoosten is het nationaal park Cajas. Hier hebben we mooie wandelingen gemaakt. Hier zijn heel veel meren, ontstaan door gletsjers.

De Panamahoed komt ook uit Cuenca.

Er hebben veel Ecuadorianen meegeholpen met de aanleg van het Panamakanaal. Ze droegen hun traditionele 'strohoeden ' tegen de zon. Deze hoeden werden zo populair, dat er veel hoeden vanuit Cuenca via Panama over de hele wereld werden verspreidt.

We zijn in een museum geweest over deze hoeden. Je hebt ze voor 20 USD. Tot wel 1.500 USD. De fijnheid van het weven bepaalt de tijd van het weven en dus de prijs van de hoed. Wij houden het bij onze petjes uit Hoogeveen van 12,50 Euro.

1. Henk Stevens:
    21 februari 2019
    Weer mooi stukkie en plaatjes
  2. Jeroen Starrenburg:
    21 februari 2019
    Kort koppie Jan of heb je zorgen haha. Nog heel veel plezier
  3. Inge:
    22 februari 2019
    Jan heeft altijd zorgen met mij Jeroen!
  4. Jannie:
    23 februari 2019
    Prachtige rels die jullie maken. Mooie foto's. Het doet ons aan Peru denken.
    Blijf genieten.
  5. Klaasje:
    24 februari 2019
    Wij genieten met jullie mee, veel plezier en alweer nieuwsgierig naar jullie volgend verhaal!!