Galapagos I

9 maart 2019 - Puerto Baquerizo Moreno, Ecuador

Na een uurtje of 2 in het vliegtuig, zetten we voet op het eiland Baltra.
Bij de bagageband, moeten we eerst wachten op de snuffelhonden. De honden pikken er tassen en koffers uit, waar vermoedelijk nog wat organisch spul in of aan zit. Uit den boze! Niks van dat mag meegebracht worden op De Galapagos.
Onze tassen worden er niet uitgepikt, dus wij mogen door.

Gelukkig waait het hier meer dan aan de kust van het vaste land van Ecuador.
Eerste indruk.....Lekker klimaat.

Op San Christóbal, één van de oudste eiland van De Galapagos, (circa 3.000.000 jaar oud) starten we ons Galapagos avontuur.
Na een meer dan 2 uur durende "rit" in een speedboot, zijn we in de haven.
We zien, horen én ruiken gelijk een hele kolonie zeeleeuwen. Deze liggen, hangen en zwemmen overal. We kijken onze ogen uit, de zeeleeuwen zijn Zo dichtbij......

Wat ook bijzonder is:
*De vogels.. gewend zijn we dat vogels wegvliegen. Hier niet! Ze blijven mooi zitten als je er aan komt. Van zo dichtbij vogels spotten is echt uniek.
* De hagedisjes... normaal zie je ze snel  wegschieten. Hier niet! Ze blijven gewoon zitten, je moet uitkijken dat je d'r niet op stapt.
* De krabben en insecten ...... van het zelfde laken een pak.

We zien in het zand mooie rechte strepen, wat zou dat zijn? Al snel komen we er achter... dat is de afdruk van de staart van een Leguaan, die voor ons uit loopt.
Deze geeft ook totaal geen sjoegem om aan de kant te gaan. Dus wij er maar om heen. De dieren hier trekken zich niks aan van de mens, zien ons niet als bedreiging en gaan lekker hun eigen gang.

Op een strandje kijken we onze ogen uit, er liggen zoveel zeeleguanen.
Eerst liggen ze te zonnen op een steen, om vervolgens de schaduw van de bosjes op te zoeken.
Doordat ze zeegrassen eten, komt er veel zout in hun maag, dit zout kunnen ze niet verteren en af en toe niezen ze de overtollige zout uit. Grappig om te horen en te zien. (Typisch toch, bij mensen vind je zo'n fluim ranzig)

Tijd om te snorkelen!
Hier zit wat koraal, niet erg veel en niet spectaculair om te zien.
Dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de vele vissen, in allerlei soorten, kleuren en maten.
De haai zwemt onder ons door,  pijlstaartroggen, mega schildpadden....glunder....hiervoor zijn we naar Ecuador gekomen, zo gaaf....

1. Selina:
    Prachtig!!!Heel gaaf!!!
  2. Jan en Riek Ensing:
    9 maart 2019
    Mooie verhalen en foto's, lees net in de krant dat de schuilplaats van de Hamerhaai ontdekt is in de Galapagos-archipel, dus Inge en Jan LET OP!!!!
  3. Zussie:
    Wauw wauw wauw wauw