De Amazone

29 januari 2019 - Puerto Misahuallí, Ecuador

Tja, in het kader van "we zijn d'r nu toch", hebben we een 4-daagse jungle tour geregeld, met gids Fabio gaan we dropuut. We zien veel gieren rond slingeren boven ons hoofd, of dat een goed teken is weten we niet, maar gewoon goan!!

De eerste dag lopen we 6 uur door het regenwoud, we zien veel spinnen, vlinders, mieren (ook blauwen) sprinkhanen. We krijgen uitleg over diverse planten en bomen en horen veel vogels. Het is pittige wandeling, maar zeer de moeite waard.

We overnachten in een houten hutje op palen in een quichua-gemeenschap van ongeveer 130 personen.

Men leeft hier zonder electra, gas en water. Dus primitief. Ze hebben wel gasflessen om mee te koken, en tappen water uit de natuur. Water zat!

Men is tegen 4 uur wakker en druk in touw, tegen 21:00 uur ligt alles op één oor.

Wij gaan ook vroeg slapen, nadat Jan de scorpioenspin (Ggrrooottt!!!!) Welterusten heeft weggejaagd. Iiiieeeuw!!

Fabio laat ons een schooltje zien, waar getracht wordt wat onderwijs te verstrekken. Men spreekt hier quichua en een beetje Spaans. We krijgen wederom weer veel informatie over de natuur en cultuur van deze stam, links en rechts proeven we het een en ander wat er zoal verbouwd wordt en ook wat er zo in de natuur groeit en leeft.  (cacao, vanille, katoen, banaan, koffie, cassave, wilde druiven, citroenen, kaneel, we proeven de levende! Citroenmier.

We snuiven een aanverwant van de knoflook door onze neus.

In tussentijd slingeren er wat apen boven in de boom. Leuk man!

'S avonds wordt er een demonstratie voor ons gegeven van een medicijnvrouw, met Inge als vrijwillige(slachtoffer). Met takkenbossen wordt er wat gemept en geslagen, er wordt een sigaar uitgeblazen in Inge's gezicht  (lovelly) en AL de kwaadde geesten worden uitgedreven, da's weer fijn toch??? We doen nog een night-walk, zien vuurvliegjes, veel, heeeeel veel sterren, een ongevaarlijke slang, grote sprinkhanen en spinnen.....

Een nieuwe dag met nieuwe uitdagingen....

Met een string lianen aan zijn voeten laat Fabio zien hoe je in een boom kunt klimmen, ook Jan lukt dit na enig oefenwerk. Ondertussen is er wat cacao geplukt, deze gaan we koken, pellen, malen en...... opeten.  We mogen ook onze eigen armbandjes maken......tsss wat een gepruts met die touwgies en kroalties het zweet loopt over onze rug. Je kunt beter 4 uur in de jungle lopen, dan dit gepriegel. Maar het resultaat mag d'r best wezen. Trots joh😊

'S avonds zitten we bij het kampvuur en praten over van alles en nog wat. Fabio is een fijne gids, hij is behulpzaam, grappig, informatief en heeft alcohol bij zich... We drinken een shotje zelfgebrouwen chicha. Hikups op naar bed, het is inmiddels ook al 22:00 uur.

Fabio neemt ons mee naar een quichua gezin. We worden uitgenodigd in hun huis. Mevrouw Inez laat wat zien over het maken van chicha en we proeven dit. Ook mogen we haar gebakken banaan, vis, groenten en kever-larve proeven. Nou, daar moeten we even over na denken....

We lopen in de stromende regen retour naar ons hutje, daar houden we een competitie blaaspijp schieten.

De planning is dat we via de rivier met een motorbootje worden opgehaald, maar door de regen is de rivier zo wild geworden (stijging van 10 cm. Per 8 minuten) er drijven complete bomen door de rivier. Niet begaanbaar meer. Dan maar lopen....

Ook de beekjes zijn behoorlijk diep geworden. Maar kletsnat redden we ons eindstation.

We komen bij een soort van dierenopvang terecht  waar we informatie krijgen over diverse vallen om beesten te vangen, maar zien ook weer beesten die opgevangen worden, deze worden t.z.t. weer terug gezet in de natuur.

We hebben ook weer tussen de zandvliegen gezeten, dus onze enkels en onderbenen jeuken weer als de ziekte.

Toch is het het waard.... weer terug de beschaving in, wacht ons een douche.....mét stromend water. Wat wil een mens nog meer

1. Inge Santing:
    29 januari 2019
    Echt prachtige foto's en wat een belevenis zo'n dropuut. Thats life💪
  2. Selina:
    Geweldig!!!!
  3. Saskia Kuijer:
    29 januari 2019
    Weer een erg leuk verslag met foto's
  4. Jan en Riek Ensing:
    29 januari 2019
    Ik kiek oe ok an, vissie eet'n nou voor mij niet, maar 'k vind weer'n mooie belevenis veur jullie en dat e wij dat mit mugt beleevn, groet'n en ga door!!!
  5. Janny en Geert:
    29 januari 2019
    Wat een ervaringen. Wat zien jullie weer veel. Geniet verder en kunnen wij mee genieten van jullie foto's en verhalen. Erg leuk. Lieve groetjes.
  6. Alice:
    29 januari 2019
    Schitterend....(behalve de spinnen en de zandvliegen dan)
  7. Toos:
    30 januari 2019
    Wat een leuke, geweldige belevenissen. Jullie krijgen zo het land en de cultuur wel mee. De spinnen lijken me iets minder (nog zacht uitgedrukt).... niet echt een land voor mij dus!!!
    Maar heel veel plezier nog en we hopen dat jullie nog heel veel beleven, zien en proeven. Tot het volgende verhaal!
  8. Woudy:
    30 januari 2019
    Wat is die Jan ook creatief he. Maakt de mooiste armbandties. Maar de gids mét alcohol maakt alles goed🍹
    Super leuk te lezen. Zou erruggg op de loop gaan voor die spinnen. Brrrrr