Highway of the waterfalls

1 februari 2019 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Om nog wat meer van Ecuador te kunnen zien, vertrekken we weer naar een andere bestemming..... Baños....

We stappen 's morgens goed gemutst in de bus, met wat leesvoer, fles water en wat mandarijntjes.

Water en mandarijntjes, daar hebben we iets aan, maar dat leesvoer kan terug in de tas, we vermoeden dat onze buschauffeur eigenlijk een rallyrijder is. We schuiven van links naar rechts in onze stoel. We houden elkaar (nog steeds met plezier) vast, om niet uit onze stoel gesmeten te worden. In blinde bochten kun je ook prima inhalen wordt er besloten door onze driver.

In de snelst geklopte tijd ooit arriveren we in Baños.

We stappen nog net niet groen en geel uit de bus bij de busterminal, pakken onze backpacks uit het ruim van de bus en gaan een hostel regelen.

Baños ligt op een uitloper van de Tungurahua vulkaan (5.023 mtr.)

Bij helder weer kun je de top op sommige plaatsen hier zien.

We klauteren maar weer eens de berg op. Vanaf de stad loopt er een hond met ons mee, het hele eind! Wel 4 uur.

Als we ergens zijn waar die niet mag komen wacht ie op ons, om vervolgens zich weer bij ons te voegen. Voor een hondenliefhebber als ik (not!) zelfs aandoenlijk.

We lopen via diverse uitkijkpunten naar boven, waar we uiteindelijk op een plek komen waar het populair is, om op grote hoogte als volwassen kinderen te schommelen.

Spannend en leuk.

Vanuit Baños, kun je in een relatief makkelijke manier (i.v.m. hoogte verschil) naar Puyo fietsen.

"The highway of the waterfalls"

En inderdaad veel, heel veel watervallen, de ene nog indrukwekkenderderder dan de ander.

Er zijn een aantal tunnels op deze weg, die je per fiets niet door mag, langs de tunnel is een by-pas, waar we langs kunnen.

Onderweg zien we weer het Ecuadoraanse leven en genieten van op een fiets zitten.

Het is een Chinese 29-er, Shimano afgemonteerd, goede remmen en prima om mee te fietsen.

Onderweg nemen  we nog een verfrissende duik in een beek.

In Puyo aangekomen hebben we 75 km. en toch nog 700 hoogte meters gefietst. We kunnen de fietsen in het ruim van de bus naar Baños stoppen. Op naar de "la fiesta de Todos" (1 liter a 2 USD) proost!!