Akha-dorp

20 december 2010 - Luang Nam Tha, Laos

In deze omgeving leven veel verschillende Traditionele bergstammen.

We gaan een 2-daagse tour doen met een gids en 5 andere Europeese toeristen.

Een tuk-tuk brengt ons naar het begin van een Nationaal Park, waar veel van deze stammen leven.

we lopen met z'n allen in een rij'tje door de Jungle. (he, ho, he, ho, je krijgt het niet kado) soms is het best aanpoten om de berg op te klauteren, maar het uitzicht en de omgeving maken het vele zweten meer dan  goed.

We zien in een rivier veel boomstammen drijven, deze zijn hoger in de bergen gekapt, en worden beneden in het dal verkocht.

Onze gids verteld veel over de natuur en over de verschillende bergstammen.

Ons valt op dat we heel weinig vogels horen. Ook zien we verder weinig aan beestenspul.

het is een gezellig sfeertje, dus het is ook zo lunch tijd.

Op een van Rotan gemaakte tafel en stoelen, wordt onze lunch geserveerd.

rotan groeit hier te kust en te keur. Er worden bananebladen als tafelkleed gebruikt.

Onze rijst.... alweer rijst. wordt in een met bananenbladen gevouwen bundelje uitgedeeld.

er wordt wat gebakken vis, chili, groentes en bananen op de tafel gelegd, en smullen maar.....

de bananen die hier in de jungle groeien zijn overigens niet eetbaar voor ons. deze zijn veel te bitter.

De bananen die we eten zijn meegenomen vanuit het dorp. (net zoals de rest van het eten)

We vertrekken weer om voor het donker aan te komen op onze slaapplek.

dit is een Akha-dorp. Boven op een berg, met een geweldig uitzicht.

Hier leven de mensen nog volgens oude-tradities,

men geloofd hier in diverse geesten. Daarbij hebben ze diverse tradities, om deze geesten te verdrijven.

De regering van Laos, lukt het om  legubere tradities te veranderen.

Als voorbeeld:

Als er een meerling geboren wordt, worden de kinderen gelijk gedood.

de ouders van deze kinderen worden verbannen uit het dorp.

Men is nu zover, dat de kinderen niet gedood worden, maar ter adoptie worden aangeboden.

het gaat niet snel, maar er komt verbetering in.

We lopen door het dorp er lopen veel kinderen, honden, varkens en kippen.

Er wordt een vuurtje gebouwd, eten bereid en we kunnen ons weer op de rijst met chili, groenten en Varken  storten.

Het smaakt ons weer goed, na zo'n dag buffelen in de Jungle.

Er wordt na het eten lekker nog nagekeuveld bij het vuur. Er verschijnen een aantal Laos-meisjes van ongeveer 16 jaar oud. We krijgen een Lao-massage.

lekker op de buik liggen en de voeten, benen en rug worden goed gemaseerd.

de volgende dag geen spierpijn, dus een prima gedaan!!!!

We slapen met elkaar (inclusief die snurkende!!*##??-Italiaan ) in een huisje op palen. (Inge slaapt, Jan geeft die Kl##@??!!ialiaan om de 5 minuten een por.)

tegen 9 uur beginnen we aan onze afdaling. tegen 12 uur, zwemmen in een riviertje, terwijl er een lekkere (rijst)maaltijd wordt gemaakt.

Om vijf uur zijn we weer in de stad, we nemen afscheid van elkaar en zoeken een slaapplaats.