Noordoost Laos per motor

24 december 2010 - Houayxan, Laos

Het is in het grensgebied met China en Birma leuk toeren.

We hebben een Honda 125 CC motor gehuurd en willen in een paar dagen een rondje van circa 400 kilometer afleggen.

We nemen maar 1 rugzak mee, de rest blijft bij de motorverhuur.

In deze omgeving is er veel bananenteelt en suikerriet. Veel bos wordt er gekapt, om er vervolgens Teak-hout bomen te planten en ook veel rubberbomen. veel hiervan gaat voor export naar China.

Naar onze mening zonde van het bos, maar de portemonee wil ook wat......

Er zijn delen van het bos wat tot natuurpark is gebombadeerd, dus hier mag men niet kappen.

Onderweg komen we diverse taffereeltjes tegen.

een schuurtje waar een machine staat die het kaf van de rijst scheid.

Een mannetje die van de pluimen van suikerriet, handvegers maakt.

Jongetjes die met een zelfgemaakte harpoen op vissenjacht gaan.

Suikerriet wat geoogst wordt, en waar wij weer met onze nieuwsgierige neuzen boven op staan, Hier krijgen we een stengel (voor consumptie, voor de duidelijkheid) om lekker op te knabbelen.

Een dorpje waar men katoen heeft te drogen, dit wordt vervolgens gesponnen, geweven en gekleurd.

Met de motor over de weg, en waar de weg weg is.

We komen in Xieng Kok uit, waar we erachter komen dat we of dezelfde weg terug moeten,

of we kunnen een boot stroomafwaarts over de Mekong nemen (grens Laos - Birma)

Dat wordt de Mekong natuurlijk. we zitten zo'n 3 uur op de boot. de boot wordt afgetankt, voor ons een mogelijkheid om de motor van de boot te laden en verder te gaan over land. ( geen flauw idee waar we zijn, gewoon rijden....) gelukkig is de weg hier goed. net aangelegd vermoedelijk gefinancieerd door de Chinezen.

Onze gids van afgelopen week, vertelde, dat de Chinezen hier de dienst uit gaan maken, qua infrastructuur, handel enz. enz.

De Laotische bevolking is angstig voor wat er komen gaat vanuit China.... Misschien te veel invloed?