Grot der grotten

27 december 2010 - Pakse, Laos

Grotten, grotten en nog eens grotten.

In Laos zijn er verschrikkelijk veel grotten.

Maar..... de grot der grotten, zoals we hebben gehoord, is in Khoun Kham.

de grot: Tham Kong Lo.

Dus uiteraard moeten we die gaan bewonderen.

Na een lange busreis en een paar keer verkeerd uitgestapt te zijn,

belanden we uiteinderlijk toch in een Tuk-Tuk, die ons naar DE GROT brengt.

samen met 2 Finnen, 3 Amerikanen en een Japanse Amerikaan ((Ralf).

We stappen in een bootje (1 boatsman die het licht verzorgt, 1 boatsman die de besturing doet, en wij met Ralf als toerist, knallen we met veel lawaai de grot in. (deze staat altijd onderwater.)

De grot is volgens zeggen 7,5 kilometer lang, op sommige plaatsen 30 meter breed, en 100 meter hoog. Dus zeeer indrukwekkend.

Uiteraard is het aardedonker, dus koplampjes op en gaan met die banaan.

Halverwege kunnen we uitstappen en een stuk wandelen. er ligt hier zand, het lijkt wel een strand in het donker.

De stalagmieten en Tieten staan en hangen om ons heen. Wederom is dit een bijzonder verschijnsel om te zien. Het is jammer dat de boten zoveel lawaai maken, waarom niet de fluisterbootjes als in Giethoorn?

We varen uiteinderlijk verder, en komen aan de andere kant van de berg weer uit de grot varen.

Daar kunnen we een lauw Loa biertje drinken, om vervolgens de zelfde route terug te knallen.

Het is een mooie grot, maar om dit nu de grot der grotten te noemen.

Deze grot kan niet tippen aan de grotten van Hann in België. (zegt Jan)

Terug met de Tuk-Tuk, biertje, rijst, beetje Lao Lao (Locale rijstwiskey) en we kunnen weer lekker slapen.

Lao Loa, wordt hier gestookt bij de vleet, maar we hebben het nog niet gezien.

Illegaal misschien? Men kan het overal kopen, maar je moet er wel speciaal om vragen.

1. Tante Marijn:
    31 december 2010
    Jullie knallen er wat op los!! =)
  2. Jan en Riek Ensing:
    3 januari 2011
    Mooie verhalen nu en wat zal dat straks worden wanneer jullie weer in nederland zijn!!!!
    INGE alvast van harte en natuurlijk Jan ook, maak er een leuke dag van en drink er maar eentje of tweetje op.

Een hartelijke groet vanuut t'hoogeveine