Horas

4 maart 2011 - Samosir, Indonesië

Horas is de algemene begroeting hier op het eiland Samosir.

Het betekend zoiets als: Hallo, Welkom, Goededag.

Het maakt niet uit waar je bent, maar als je het woord Horas gebruikt,

dan is het ijs gebroken en lacht iedereen je vriendelijk toe.

1 maart, de trouwdag van Sebastiaan en Nova.

's Morgens in de kerk van Tomok hebben ze elkaar het "Ja-woord" gegeven.

hierna zijn we met de feestgangers vertrokken naar het ouderlijkhuis van Nova,

waar de rest van de dag de bruiloft werd gehouden.

Een lange zit, met veel toespraken en traditionele gebruiken.

Tegen 22:00 uur was het afgelopen.

We zijn met z'n tweeën nog even naar een Pubje geweest, waar live-muziek gespeeld werd.

Even wat westerse muziek voor het slapen gaan.

Samen met broer André is Jan het eiland rondgereden. in totaal 150 kilometer.

ze hebben veel gezien onderweg.

De rijstcyclus is hier in allerlei stadia.

er wordt land geploegd.

de nieuwe rijst wordt gepland.

Er wordt geoogst.

Dit allemaal op het zelfde moment.

Er zitten vrouwen, bij rijstvelden, die de vogels moeten wegjaagen, anders eten ze de rijst op.

Ze hebben een netwerk van touwtjes boven de kavels gespannen, waar blikjes aanhangen.

Als er vogels aankomen, wordt er aan de touwtjes getrokken, en de vogels vliegen dan weer weg.

We hebben tijdens onze reis nog niet zoveel nieuwe rijst gezien als hier in Indonesië.

In Thailand, Loas en Cambodja, was de rijst net geoogst, maar er werd nog niet opnieuw geploegd voor de nieuwe rijstteelt.

Dit gaf over het algemeen een dor beeld. De landerijen met nieuwe rijst zien er fantastisch uit.

Met hun frisgroene kleur.

We hebben ook nog niet zoveel regen gehad tijdens onze 3 maanden durende reis.

het regent hier zo'n beetje elke dag. Tegen 15:30 uur begint het donker te worden, en tegen 16:00 uur begint het te hozen. Mooie buien, die we in Nederland ook graag willen hebben net na het oogsten en na een droge periode.

Voor de volgende dag heeft de familie Ploeg een boot geregeld, die een tochtje maakt, naar een op vaste wal gelegen waterval.

Wij gaan mee, en zien het eiland Samosir vanaf de "kustlijn". We zien veel hotels en guesthouses.

Tussen alle groene bomen en struiken door zie we puntige daken van de Batak-huizen.

We varan naar de waterval, zwemmen daar wat en de boys springen en duiken van de rotsen in het water.

Op de boot is een lunch klaargemaakt, die er na een zwempartij prima in gaat.

We varen weer terug naar ons hotel, uiteraard vandaag ook weer onder het genot van een flinke hoosbui. de stuurman zet ons af bij ons hotel.

(elk hotel aan het water heeft een aanlegsteiger)

Voor vanavond zijn we uitgenogdigd voor het eten bij André en Lia.

Op het menu staat: Hutspot met rookworst!!!!!

Wat een verrassing. We worden flink verwend door Lia.

Wat lekker en wat gaat dit er ook weer goed in.

We kletsen wat, laten elkaar foto's zien en voor we het weten is het alweer 12 uur.

Tijd om naar bed te gaan.

Voor de volgende dag staat alweer een scootertocht op de planning.

Er schijnt een weg te zijn dwars over het eiland.

Dus over de bergtop heen.

's morgens verzamelen André, Sebastiaan en wij ons bij de bakker,

eten een bolletje met pastachoca en rijden in de vroegte weg, op naar de heuvels.

De wegen zijn hier niet meer dan bospaden en al snel komen we aan op een kruizing. Links of rechts?

geen flauw idee natuurlijk, we rijden maar wat. We glibberen alle kanten op, het regent hier alle dagen, dus dat heeft ook zo zijn inpact op de kwaliteit van het pad. We vermaken ons prima op de scooter en zien onderweg mooie landschappen.

Sebastiaan zijn voorband is lek, dit rijdt natuurlijk verre van ideaal, maar het is niet anders.

eerst de Jungle maar uit, als we het asfalt zien, zullen we ook snel een Knalpot zien, waar de band vervangen gaat worden.

Vandaag is het lekker bewolkt, maar ondanks dat toch ook wel weer warm.

We duiken het Toba meer in om wat af te koelen en rijden over de prima weg weer terug naar Tuktuk.

De wegen en met name de bruggen zijn een stuk beter dan in 2006.

1. Toos:
    5 maart 2011
    Hee Jan en Inge,
    Jullie hebben afgelopen week al weer heel wat gedaan. Wel druk hoor, zo'n lange vakantie.
    Was de boerenkool met worst lekker?
    Tara heeft vandaag haar eerste voetbalwedstrijd gehad. Lachen hoor. Ze heeft zelfs een doelpunt gescoord. Ze hebben met 7 of 8 - 0 gewonnen. (Sorry, was de tel op een gegeven moment kwijt).
    Nou, groetjes uit het hoge noorden.
    Erik, Toos, Lars, Tara en Cindy
  2. Jeanet en Jelmer:
    5 maart 2011
    Selamat malam, voor jullie alweer selamat pagi als jullie dit lezen. Heb net foto's bekeken van bruiloft Sebastiaan en Nova. Doet me weer helemaal denken aan de bruiloft van een huisgenootje uit Jakarta, zij trouwde in Kudus (centraal Java), dat waren heel wat uren bij de kapper en in de make-up voor de bruid.
    Ik heb gelezen dat een ulos altijd een tekst heeft en wordt gegeven bij geboorte, huwelijk en bij sterven, en dat ze verder
    worden gedragen bij traditionele dans en dat men ze ook geeft uit respect. Ben wel benieuwd welke tekst jullie ulos had?

De foto's van de sawa's Zijn ook prachtig en je hebt gelijk de kleuren groen van de sawa's zijn ongeëvenaard.

Hier verder alles ok. Liefs Jelmer en Jeanet*
  3. Inge:
    6 maart 2011
    De tekst op onze Ulo is "HORAS"
    ha, ha, kan niet missen......
  4. Inge:
    Heej TARA,
    hartstikke goed man.
    in mijn voetbal carriere, heb ik ook één doelpunt gescoord.
    Echter met mijn rug en in eigen doel!!!!
    Ga zo door, ben trots op je....
  5. Ageeth:
    6 maart 2011
    hee luitjes , het lijkt allemaal nog steeds mooi en spannend wat jullie allemaal doen,voor ons komt het nu ook wel erg dichtbij dat we jullie weer gaan zien, ook erg spannend en leuk, we hebben er erg veel zin in, dus als jullie nog tips hebben of wat nodig zijn dan horen we dat graag.. tot over 3 weekjes
  6. André Soppe:
    10 maart 2011
    Hé,
    Vakantiegangers, mooie vissen hebben ze daar.
    Nou we zijn vandaag begonnen de grote schuur op te ruimen in Rogat.
    Wat een rommel hebben we weer verzameld.
    Thuis zijn we ook de laatste dozen aan het uitpakken.
    Daar hebben we ook veel verzameld.
    Irma gaat 1keer in de 2 weken naar de kringloopwinkel om spullen in te leveren.
    Het bevalt ons goed in het nieuwe huis.
    We hebben 2 sollicitanten gehad, maar dat was niets.
    Ze hebben nu weer opnieuw een oproep gedaan voor nieuwe monteurs.
    O ja we hebben zelfs een gebruikte 3 box robod in de grote schuur staan.

Nou veel plezier, groetjes André
  7. ron:
    11 maart 2011
    Nog iets meegekregen van de Tsunami in Japan? Ik hoorde dat deze vermoedelijk ook de kust van Indonesië zal bereiken. Dus misschien krijgen jullie er nog iets van mee. De beelden van Japan zijn indrukwekkend en de schade enorm. Slachtoffers is nog onbekend. Als ik de beelden zie dan moeten er veel zijn.