Laos

8 december 2010 - Vientiane, Laos

Na een relaxt ontbijt, vertrekken we per Tuk-Tuk naar de Friendship Bridge.

(brug is betaald door de Fransozen)

We vertrekken naar één van de twintig armste landen ter wereld: Laos.

Het land is ongeveer even groot als Groot Britanië.

Er wonen maar 6.8 miljoen mensen.

Hiervan woont er ongeveer 200.000 in Vientiane, de hoofdstad.

Er is vrijwel geen hoogbouw.

De brug kunnen we niet lopend over, men is verplicht om in een voertuig de grens te passeren.

Nadat de bus over de brug is, dient de chauffeur naar rechts te sturen. In Thailand rijdt men links, in Laos rijdt men rechts.

Het Visum voor Laos is snel geregeld, diverse loketten bijlangs en wachten op het stempeltje.

In Vientiane valt ons gelijk op dat alles er zo netjes is.

Er zijn duidelijke Franse invloeden. veel stokstoet en een replica van de Arc de Triomphe.

Men besteed hier meer aandacht aan de entourage dan in Thailand.

Hier is van de armoe niets te merken.

Het is duidelijk een stad in ontwikkeling.

Men bouwt er flink op los en doet er veel aan om het een westerse uitstralling te geven.

Er lopen hier opvallend veel toeristen rond.

Ook hebben we het idee, dat de Laotiaan meer uitbundig is dan de Thai.

1. ronald:
    Niet liegen he : 400.000 inwners en geen 200.000 ! :

Vientiane (Laotiaans: Wieng Chan, IPA: [wiəŋ-ʧan]), is de hoofdstad van het land Laos en ligt in het Prefectuur Vientiane (Kamphaeng Nakhon Wieng Chan). De stad heeft ongeveer 400.000 inwoners. De stad ligt aan de noordelijke oever in een bocht in de Mekong rivier. De naam Wieng Chan komt van Wieng (stad of plaats met muren) en Chan (de Lao vervorming van het Sanskriet woord Chandana dat sandelhout betekent). De Fransen romaniseerden de spelling tot Vientiane. Vientiane wordt samen met Phnom-Penh in Cambodja en Saigon (Ho Chi Minhstad) beschouwd als de 3 klassieke Franse indochinese steden. Dezen worden geassocieerd met de klassieke koloniale Europese architectuur. In de stad zijn ook 3 belangrijke tempels, te weten:

Pha That Luang
    Haw Pha Kaew
    Wat Si Saket

Andere bezienswaardigheden:

Patuxai
    Xieng Khuan
  2. Inge:
    9 december 2010
    De Gasten hier zijn zo klein,
    We rekenen 1 gedeeld door 2.
    Dus klopt precies.
    (volgens de lonely planet van maart 2010)
  3. ron:
    9 december 2010
    Waarschijnlijk een reisgids uit de jaren 90 ;-)
  4. Ageeth:
    10 december 2010
    Ziet er allemaal mooi uit hoor, terwijl wij hier te vernikkelen zitten, autodeuren bevroren zodat je niet weg kunt,maar daar hoeven jullie je niet druk om te maken haha. Esther probeert jullie iedere keer een mail te sturen maar dat mislukt steeds, want we moeten immers weten waar we naartoe moeten vliegen i.v.m. boeken van de tickets en wanneer.
    groetjes van de kipjes
  5. Jeanet en Jelmer:
    11 december 2010
    Hé nu al in het tweede land? Niet te snel hoor de aziaten hebben ook geen haast. Hoewel dat jullie platteland van Laos wel verplicht onthaasten, het enige dat snel gaat zijn de longtailboten. Leuk die foto's, de filmpjes kunnen we helaas niet openen, ben benieuwd of je die spannende insecten ook gegeten hebt. Jelmer is jullie 10 jaar geleden al eens voorgegaan naar Laos al was hij er niet lang. Hier verder alles OK. Liefs Jelmer en Jeanet
  6. Rene en Gea:
    12 december 2010
    Bedankt voor de felicitaties !!!
    Ben blij dat we het weer hebben gehad. Dit geldt ook voor Aljon, want hij is er ook wel klaar mee, trakteren op school, op de voetbal en natuurlijk z'n kinderfeestje. Op naar de kerst. Fijn dat jullie het ook naar jullie in hebben, leuk om te lezen.
    Groetjes van ons en een knuffel van de jongens....