De 3 Musketiers

26 januari 2011 - Sihanoukville, Cambodja

We hebben gelezen, dat je hier in Cambodja ook leuk kunt snorkelen.

Daar maar even een kijkje nemen......

We stappen uit de bus in Sihanoukville en zeulen met onze rugtassen richting een slaapplek.

We lopen naar een willekeurig guesthouse en checken in.

Als we ons boeltje naar de kamer willen slepen, tikt er iemand op onze schouders. ROY.... de Roy van de 7-daagse jungle tour van Jan.

Sihanoukville is een grote badplaats met een stuk of 6 verschillende stranden waar veel hotels en guesthouses zijn. ook kun je in het centrum een onderkomen zoeken.

We zitten van de 100-den guesthouses,

in uitgerekend het zelfde guesthouse als de 3-musketiers; Roy, Job en Evi.

Als dat geen toeval is, ook al zegt Herman Finkers: Toeval bestaat niet..... (was dat ook geen Tukker)

We hebben veel bij te praten en genieten van elkaars verhalen.

Omdat de temperatuur al weer behoorlijk is opgelopen, besluiten we om naar het strand te gaan,

dit is op 3 minuten lopen van onze slaapplaats. Onder het afslaan van een stuk of 20 Tuk-tuk drivers lopen we richting het strand.

Een mooie blauwe zee met goed strand lacht ons tegemoet, evenals de vele roodverbrande toeristen die als halfdood in de zon liggen te bakken.

We nestellen ons in een grote rotanstoel in de schaduw en bestellen een heerlijke ijs-koffie.

Zoals de touristen het lekkere strand kunnen vinden,

zo kunnen de zwerfers en de handelaren de touristen vinden.

Hier ook weer veel mensen met ontbrekende ledematen.

Handelaartjes die hun armbandjes willen slijten en vrouwen die bbq krab en inktvis willen verkopen.

Jan laat zijn voetnagels door een pedicure bewerken en laat zich een zonnebril aansmeren.

Er straalt nu nog een soort rust uit van dit strand en deze badplaats,

over 5 á 10 jaar zal dit wel het Pattaya van Cambodja zijn vrezen we.

We hebben een boottour geboekt naar het Ream nationaal park.

Dit is een natuurgebied met veel Mangrove bomen.

(zoutwaterbomen die met hun wortels in het water staan)

Al pruttelend langs de Mangrove, zien we veel Visarenden.

We varen richting open zee, waar we uiteindelijk aanmeren bij een wit verlaten strand.

Daar duiken we het water in en laten ons meeslepen op de golven.

Heerlijk.......na een uurtje pakken we ons boeltje bij elkaar en lopen het bos in.

daar komen we bij een dorpje met een klein schooltje.

we mogen van de meester een kijkje binnen nemen en zien de kindertjes met z'n 7-en op een rijtje aan veel te hoge tafeltjes zitten.

Het klasje wat wij zien is ongeveer 6 jaar. omdat de school maar 1 lokaal heeft, wordt deze om de beurt gebruikt voor de verschillende leeftijden. nu de 6 en 7 jarigen binnen, de rest is buiten aan het spelen.

We lopen nog een stukje verder en komen aan bij een pier.

Daar ligt ons bootje al weer te dobberen. de Bootsman heeft een lunch voorbereid.

een versgebakken Barracuda vis met een broodje salade.

Dit gaat er prima in. Als toetje hebben we een vers geplukte annanas en banaan. Een koel meegebracht cola'tje maakt het geheel compleet.

We stappen met de buikjes rond weer op de boot en varen weer terug. Wederom weer veel Visarenden. De kleuren zijn goed te zien, met de reeds in gang gezette ondergaande zon.

Er is tussen de mangrove bomen een pad gamaakt, die lijdt naar een houten toren.

deze torend nog net boven de toppen van de andere bomen uit. (boomkroonpad heeft concurentie)

Een mini-busje brengt ons weer naar de stad, zo is deze dag net zo als de voorgaande dagen weer omgevlogen.......

Nu willen we wel eens het water in om te snorkelen.

We boeken een 1 daagse tour, deze gaat 2 snorkelstops maken en 1 stop op het "bamboe-eiland" om te lunchen.

Bij het boeken vragen we of het mogelijk is om op het eiland te blijven en de volgende dag mee terug te gaan. Geen probleem, dus we maken in 2 dagen tijd de 1-daagse tour!!??

We stappen in een veel-te-vol bootje en varen in 40 minuten naar de eerste stop.

We springen vanaf de boot als eersten in het water, doen de snorkels op en bekijken de wondere wereld van vis, koraal en nog meer vis.

We zien veel verschillende soorte vis, Het koraal is voor het grote deel afgestorven. Dit is erg jammer, de gids vermoedt dat dit komt door de toestand (vervuiling) van het zeewater.

Inge is super enthousiast, heeft nog nooit koraal gezien en voelt zich als een vis in het water tussen de andere vissen.

wat een rust onder water. Je hoort allen je eigen ademhaling en verder niets.

Als laatsten stappen we weer op de boot, om verder te varen richting bamboe-eiland.

daar nuttigen we gezamelijk de lunch, verlaten de groep en regelen een slaapplaats.

Jan heeft op het vaste land een vishaakje en draad gekocht.

Hij zal wel eens even het dinner bijelkaar vissen.

(Wederom hebben we vegetarisch gegeten)

's avonds gaan we in een rotanstoel op het strand naar de sterrenhemel kijken.

met het zeegedruis op de achtergrond gaan de oogjes al snel dicht.

we worden wakker en zoeken onze slaapplaats op.

's morgens om 6:30 uur lopen we wat over het eiland en zoeken met onze net gekochte verrekijker naar vogels. de Visarenden zijn alweer gespot, even als de neushoornvogel. Na ons ontbijt gaan we met de snorkel in de aanslag weer op verkenning uit.

Wat een prachtige natuur onder water.

Warom zijn we niet geboren met een ingebouwd snorkeltje?

We zijn al zo wijs, om ons T-shirt aan te houden, met de rug naar de zon kun je snel verbranden.

(waar herken je een snorkelaar aan? rode rug en rode afdruk rond de ogen en neus!!)

We pakken tegen 12.00 uur ons boeltje bijelkaar, lopen terug naar de andere kant van het eiland, waar onze gids met een nieuwe groep klaar staat, om te vertrekken met de boot.

We doen na 30 minuten varen een stop, om te snorkelen.

Hier zien we wat beter koraal, maar wat minder vis.

Na 2 voldane dagen stappen we weer op vaste wal.

Een douche doet het zeewater van ons afspoelen.

Aan de straat kant is een bakkersstalletje. We zien in de vitrine een mini-indischecake.

Nieuwsgierig naar de smaak, kopen we deze voor 0,20 €.

In de verte smaakt het naar Indische cake, maar hier zit een bananesmaak aan.

1. Jan en Riek Ensing:
    28 januari 2011
    Ook wij hebben genoeten in Sihanoukville en vooral in zee, een onvergetelijke ervaring, hier naast mij ligt nog een bijzondere steen die ik mee hebb genomen vanuit zee in Sihanoukville, soms is het eerste stukje zee erg steenachtig.

gr Riek Jan Ensing uut je weet wel!!!