Bamboetrein

30 januari 2011 - Battambang, Cambodja

We hebben nog een paar dagen te gaan in Cambodja.

5 februari loopt ons visum af.

Voor die tijd willen we toch nog graag naar Ankor Wat.

The place to go, in Cambodja.

We stappen weer eens in een bus en rijden in 11 uurtjes richting Battambang.

naast ons zit een jongen die de kotszakken goed benut.

Gelukkig hóren we het gegorgel en het deponeren in de plastic zakjes (een stuk of 3) alleen maar,

deze keer ruiken we het niet.

In Battambang worden we opgewacht door Tuktuk-drivers.

altijd een warm welkom als je in een nieuwe stad komt.

" Hello my friend, Tuk-tuk?"

Normaal slaan we deze af en lopen richting het centrum, waar het over het algemeen geen probleem is om een slaapplaats te vinden.

Deze keer stappen we maar eens in en laten ons afzetten bij een hotel. (qua geld en qua plaats)

We regelen een tuktukdriver die ons de hele dag gaat rijden naar de High-lights van Battambang.

Eerst worden we naar een treinspoor gereden,

waar op 2 lorries een bamboeplaat is geplaatst.

Dit wordt aangedreven door een soort van grasmachine motortje. (herrie!!!!!)

We zoefen over het spoor, elkaar aan kijkend of het wel allemaal even veilig is.

Er zitten tussen de spoorstaven behoorlijke kieren van soms wel 5 centimeter.

De spoorstaven glooien voor ons uit, dan weer naar links en dan weer naar rechts,

maar zeker niet in één rechte lijn (of eigenlijk 2 parrallel lijnen)

Er wordt een stop gemaakt bij een baksteenfabriek, waar 3 ovens staan.

de klei wordt circa 10 kilometer verder op gehaald en naar de fabriek vervoerd.

De stenen worden door een mal geperst en gesneden in 5 stukken.

(de mislukten worden als asbak gebruikt....ha, ha)

Ze worden met 100.000 stuks tegelijk in een oven gestapeld. Deze oven staat 15 dagen te branden.

(Het brandstof voor de oven is de kaf, die van de rijst is gescheiden.)

Deze steenfabriek wordt gerund door 3 families.

een baksteen kost 100 Riel, dit is ongeveer 2 eurocent.

Bij het spoortje wachten we op wat tegenliggers.

We stappen op ons karretje en rijden in tegengestelde richting weer naar onze chauffeur.

Ook in Battambang zijn er tempels!!!!!!!

De Phnom banan tempel uit de 11e eeuw hebben we gezien 358 treden op en daarna weer af.

Ook in deze buurt heeft  Pol Pot huisgehouden, met zijn verschrikkelijke beleid.

We gaan naar de Phnom Sampeau, waar een grot bijna loodrecht naar beneden gaat.

Hier zijn ongeveer 10.000 mensen vermoord en naar beneden gegooit.

Vele schedels en botten zijn hier in de grot terug gevonden.

Er is ook hier een memorial gemaakt van de vele schedels en botten.