Ankor Wat

3 februari 2011 - Siem Reap, Cambodja

Vanaf Battambang zijn we met een bootje over een rivier, richting het Tonle Sap meer naar Siem Reap gegaan.

Het is het droge seizoen. Dit houdt in, dat in de rivier niet veel water staat.

Dit heeft tot gevolg dat ons volle bootje, regelmatig vast zit, op de bodem.

Maar; het zit ook regelmatig vast op de kant.

Dit komt door de beroerde vaarstijl van onze bootsman, en/of de beroerde wendbaarheid van de boot.

Het is een tocht van ongeveer 9 uur. We vervelen ons geen moment, genoeg te zien onderweg.

Vogels. Springende vissen. Netboten. Vissers met vissersboten. Drijvende dorpjes. Dorpjes op palen. van alles en nog wat. We hebben ook nog onze boekjes, dus we lezen ook weer eens wat.

Het Tonle Sap meer is het grootste zoetwater meer van Azië

en er leeft gemiddeld de meeste vis in per m3.

Een visser vangt gemiddeld in het droge seizoen per dag 150 kg. vis.

Het meer is in het regenseizoen 4 maal groter dan in het droge seizoen,

dit komt door de rivier de Mekong.

Het wordt in de regentijd gevuld door de Mekong,

in het droge seizoen wordt het water door de Mekong weer afgevoerd.

In Battambang hebben we per uitzondering alvast een hotelletje geregeld voor op de plek van bestemming: Siem Reap. Als voordeel heeft dit voor ons, dat we door een Tuk-tuk driver vanaf de boot worden opgepikt en naar ons hotel worden gebracht. (met zwembad en lekkere luie stoelen.....)

Vanaf Siem Reap is het ongeveer 7 kilometer naar de tempels van Ankor Wat.

deze tempels liggen in een straal van ongeveer 25 kilometer. Er is behoorlijk wat te zien, dus we regelen een toeganspas voor drie dagen.

De eerste dag laten we ons rijden in een tuk-tuk, die ons naar de meest afgelegen tempels brengt.

We kijken onze ogen uit.

Er hang een mysterieuze sfeer. Dit door de aanblik van de tempels,

de vogels op de achtergrond, met af en toe de geur van een wierrook stokje.

Tevens zitten er regelmatig mannen (vaak gehandicapt, doordat ze vermoedelijk op een mijn hebben gestapt) te pingelen op allerlei instrumenten. Ze spelen wel tegelijk, maar naar ons idee niet met elkaar, er zit geen melodie in.

Er zijn heel veel verschillende tempels, met elk hun eigen karakter.

Het is moeilijk om te omschrijven hoe en wat de tempels van Ankor Wat zijn.

Dit is iets wat je moet beleven, heel bijzonder en van te voren hadden we ook niet gedacht dat we ons hier 3 dagen zouden kunnen vermaken......maar dat is zeker gelukt........

De 2e dag hebben we een fiets gehuurd, we fietsen ons de pleuris, dit omdat de fietsen een aantal maten te klein zijn en de banden niet al te vol.

Dag 3 maar grotere fietsen geregeld. Veel beter.....

We bezoeken ook nog een museum, deze is opgericht door een man die in het Kmer leger heeft gedient. hij is nu mijnenveger en heeft duizenden bommen en gr.... mijnen onschadelijk gemaakt.

Hier heeft hij een collectie van gemaakt en wordt met allerlei informatie over de oorlog met al haar gevolgen tentoongesteld.

Van de opbrengst van het museum en allerlei fondsen heeft hij een project gestart.

Hier zorgt hij voor onderdak en scholing voor kinderen die getroffen zijn door de mijnen en bommen,  Bijzondere man, hij is tot op de dag van vadaag nog steeds bezig om bommen onschadelijk te maken.

Vanaf de rand van ons zwembad, overdenken we de reis in Cambodja.

Een bijzonder land, gezien de recente geschiedenis.

Ondanks dit zijn de mensen heel vriendelijk en vrolijk.

Toch hebben we veel ellende gezien. armoede en gehandicapten.

Het land is enorm in ontwikkeling. De afgelopen 10 jaar schijnt er enorm veel veranderd te zijn,

als we over 10 jaar terug komen zullen we weer heel veel (positieve) veranderingen zien.

We nemen nog een frisse duik in het zwembad en lurken aan onze shake.

Lang leve Cambodja, we komen vast nog wel een keer terug.....

1. Sebas:
    4 februari 2011
    Als visser zul je het niet al te moeilijk hebben met 150kg per dag. Menig visser in Lake Toba zal er jaloers op zijn.
  2. Martin:
    5 februari 2011
    Tjonge, wat maken jullie veel mee. was ruim een week niet op jullie site geweest, maar heb genoten van de nieuwe foto's, indrukwekkend hoor!
    Zelf nu niet helemaal fit.... knallende koppijn. Heb vanmiddag maar eens genoten van een middagslaapje van 1,5 uur. Daar knapt een mens wel weer van op
    Veel reisplezier maar weer, ik kijk uit naar de volgende serie foto's
    Gr Sabine en de boys
  3. Giny:
    6 februari 2011
    Hee Inge, wat is dat nou..
    Je hebt de tijd van jouw leven en ik maar denken dat je in het Hoogvenne zat.
    Gister reunie, met Tina, Hetty en Roelinda gehad, en ja we hebben het over jou gehad.
    Vandaar dat ik jou nu spot in Cambodja of all places.
    Geniet ervan en wie weet...
  4. Esther:
    7 februari 2011
    Hoi Jan en Inge,

De tickets zijn geboekt en betaald, de prikken en paspoort is binnen.

We komen eraan!!!
  5. Rinus:
    8 februari 2011
    Hoi Jan en Inge,
    alweer enige tijd geleden dat ik iets van me liet horen. Zoals gemeld zou ik 12/2 terugkeren van m'n missie naar Eritrea. Vreemd dat ik nu thuis zit!
    Jullie maken veel avonturen mee maar ik ook.
    In't kort; zaterdag 29/1 vertrok ik naar Eritrea via Cairo, (vrijdag was het internationale vliegverkeer nog normaal) maar de aansluitende vlucht was geannuleerd. Ik kon niet verder. Daar ben ik 3 dagen gegijzeld geweest (paspoort en boardingcard moest ingelevred worden) en heb daar op de koude grond geslapen met weinig eten en drinken. Er ontstonden vechtpartijen en de sfeer verslechterde per uur.
    Maandag heb ik m'n organisatie gebeld met het verzoek me te repatrieren. Via Rome kon ik "vluchten". Na 4,5 uur vertraging de connectie gemist, nog maar een nachtje op een bankje, dinsdag gezond weer thuis evenwel zonder koffer, die staat nu nog ergens in Cairo. Dit is mijn ervaring nav de volksopstand in Egypte.
    Jullie maken leukere dingen mee gelukkig, nog zin om ooit terug te keren??
    Erg leuk om je verhalen te lezen, zo reis ik een beetje met jullie mee.
    Geniet ervan en pas op, voor nu de groeten, Rinus.