Penang

12 februari 2011 - Georgetown, Maleisië

We zijn op doorreis van Thailand naar Indonesië,

om daar de bruiloft van Sebastiaan en Nova mee te gaan maken.

We zijn naar het Maleisische eiland Penang gereist,

om vanuit daar de ferry te nemen naar het Indonesische Belawan.

Penang heeft een rijke europeesche geschiedenis.

Eers zijn de Portugezen hier rond 1500 geweest, daarna rond 1640 hebben de Nederlanders hier de scepter gezwaaid. In 1795 hebben de Britten het overgenomen.

We zien nog veel gebouwen met Europeese invloeden.

We zitten in Georgetown, een moderne stad op Penang, met hoge flatgebouwen en een zeer moderne uitstraling.

Georgetown en de rest van het eiland Penang trouwens ook, is erg westers.

De auto's scheuren ons voorbij, als of het een stad in Europa betreft.

Minder scootertjes op straat, maar meer auto's (allemaal voorzien van airco en dat is geen overbodige luxe hier!!!)

We lopen naar het kantoor waar de tickets verkocht worden voor de veerboot naar Indonesië,

want dit is eigenlijk de reden van ons bezoek aan dit eiland; de boottocht naar Indonesië.

De vaartijd is ongeveer 5 uur en kruist de straat van Malakka.

Een drukke vaarroute, dus veel te zien onderweg.

We willen onze tocht boeken,

maar ons wordt verteld, dat de ferry al ruim een jaar niet meer vaart!!!

OK, wat nu? geen boot die ons brengt, maar we moeten wel naar het eiland Sumatra.

Eerst maar even bedenken wat we willen en onze plannen omgooien.

We besluiten om met het vliegtuig te gaan vanaf Penang naar Banda Aceh op Indonesië.

We vliegen over 3 dagen.

Dus genoeg tijd om het eiland te gaan bekijken.

We regelen een plattegrond van Penang en huren maar weer eens een scootertje.

Zoals op al onze voorgaande reisbestemmingen is ook hier in Penang geen fatsoenlijke kaart te krijgen.

De wegen die erop staan zijn niet in schaal ingetekend,

de bezienswaardigheden, die er zijn staan op de verkeerde plek afgedrukt,

de meeste wegen staan er niet op,

en éénrichtingswegen (Ja, die heb je hier op Penang heel veel) staan niet vermeldt.

Op een gegeven moment hadden we 3!!! kaarten van Penang (Wat al een enorme luxe is.)

Op alle drie kaarten stonden andere wegen ingetekend,

als je ze naast elkaar legt,

zou je zo 1,2,3 niet kunnen bedenken dat het om hetzelfde eiland gaat.

Wij toch maar op pad en met goede moed.

In het zuiden was een weg, die als maar smaller werd,  formaat fietspad naar voetpad en tenslotte na wat splitsingen en geen idee waar we waren, zijn we maar omgekeerd.

We wilden naar een onderwaterwereld dierentuin (Aquarium),

Deze hebben we gevonden, nadat we een taxichauffeur hebben gevraagd.

Deze bleek gesloten te zijn.

In het midden van het eiland Penang is een steil treinspoortje, die een trein naar de top brengt.

van hieruit is er bij helder weer een mooi uitzicht over het eiland.

Na lang zoeken en toch gevonden, bleek ook deze gesloten te zijn.

Onderhoudswerkzaamheden!!!

Dan maar terug naar Georgetown. Douchen en de stad maar in.

tegen 22:00 uur een oorverdovend lawaai.

Chinees nieuwjaar voor de HunChinezen.

We worden getrakteerd op mooi (chinees) vuurwerk. Toch nog wat positiefs voor deze dag....

In het noordoosten van het eiland ligt het Nationaal Park Penang.

We lopen door het regenwoud en zien gelukkig wat apen en horen én zien veel vogels.

Het pad loopt tot aan de zee, waar we een frisse duik nemen. We zonderen ons wel een beetje af, omdat er veel Moslima's lopen en Inge geen burkini mee heeft genomen maar de gewone bikkini.

Op dit strand zijn er 2 soorten zeeschildpadden die hier hun eieren leggen. Dit taffereel gebeurd 's nachts, dus we zien dit niet. Er is hier ook een klein informatie-centrum over deze schildpadden.

Er wordt zorg voor gedragen dat de nesten niet leeggeroofd worden door vogels, maar ook niet door mensen.

We zien veel Zee-arenden, die jagen op vis. Deze dag is weer geslaagd!

We lopen zwetend weer terug.

Relaxen nog wat aan het water en rijden terug naar Georgetown.

In Penang zijn veel nationaliteiten, met elk kun specialiteit qua keuken.

Chinees, Pakistaans, Indisch, Tai's, Maleis, Indonesisch enz. enz. Lekker!!!!!!

De volgende dag gaan we naar een vlindertuin en zien, net zoals in de dierentuin in Emmen een mooie tuin met verschillende vlinders en mooie exotische planten. Er is hier veel informatie over alle soorten vlinders en torretjes. Mooi gemaakt en heel duidelijk.

(niet alles onthouden, dus vraag ons er niet naar.)

Nu staat op het programma een reptielentuin.

Deze ligt aan de andere kant van het eiland. Op de kaart niet duidelijk aangegeven, maar het staat er echt.

Na een tijdje zoeken in het stadje waar dit zou moeten zijn, komen we er niet uit.

Dan maar navragen. We laten een plaatje zien, noemen de naam en wijzen het aan op één van onze kaarten. Niemand kent het en we besluiten maar dat dit onvindbaar is. Terug naar Georgetown. Douchen, we hebben weer heel wat afgezweet, het is erg benauwd hier.

We ontmoeten een britsche zee-zeiler, die allerlei verhalen heeft, na een paar Tiger biertjes kruipen we voldaan in ons bedje.

De volgende ochtend pakken we onze tassen in,

om vervolgens in een uurtje ons door een lijnbus af te zetten bij het vliegveld van Penang.

1. Tante Marijn:
    15 februari 2011
    Had jullie al even weer gemist, maar ben blij weer lekker iets te lezen..
    Ziet er mooi uit Georgetown, weer een beetje meer zoals we het kennen... Mooie foto zo vanuit de lucht!
    groetjes uit Assen